Gepubliceerd op 24/12/2024
6 tips om uw online kerstverkopen een boost te geven
De magie van Kerstmis nadert snel! De feestdagen betekenen ook een drukke periode voor webwinkeliers1. U moet op alles voorbereid zijn: pieken in het verkeer op uw website, de klantervaring, betaal- en leveringsmogelijkheden. Hoe pakt u dit aan? Volg onze 6 essentiële tips om uw online kerstverkopen een boost2 te geven.
1. Zorg dat uw website klaar is voor het piekverkeer
In de drukke kerstperiode moet uw website voorbereid zijn op pieken in het verkeer. Uw doel: crashes of vertragingen ten alle koste vermijden, want die hebben een negatieve impact op de gebruikerservaring en dus op uw verkopen. Uw website moet dan ook steeds goed presteren, dat wil zeggen snel en vlot laden. Om dit te verzekeren kunt u vooraf tests uitvoeren in een speciale omgeving en uw hightechleveranciers raadplegen om te weten of uw apparatuur een piek in het verkeer aankan. Voor de toekomst is het misschien een goed idee om uw acties te plannen naargelang het seizoen. Zo maximaliseert u de toegankelijkheid van uw website voor uw bezoekers. Door een agenda bij te houden van de voornaamste evenementen die mogelijk meer verkeer naar uw website genereren, kunt u de stroom van uw bezoekers beter beheren.
Een voorraadtekort kan ook snel omslaan in teleurstelling of frustratie bij uw bezoeker en omzetverlies veroorzaken. Hoe voorkomt u dit? Maak op basis van de verkopen van de afgelopen jaren een inschatting om ervoor te zorgen dat u beschikt over voldoende voorraad. We raden u ook aan om nauw samen te werken met uw leveranciers. Vraag hen twee of drie maanden van tevoren of ze grote hoeveelheden van uw huidige bestsellers kunnen leveren. Door u zo goed mogelijk voor te bereiden, kunt u ervoor zorgen dat elk product een potentieel cadeau is onder de kerstboom van uw klanten.
2. Een vlotte klantervaring creëren om uw online kerstverkopen een boost te geven
De gebruikerservaring personaliseren
Personalisatie blijft de sleutel tot succes! Door de behoeften van uw klanten te analyseren (met behulp van uw tool voor doelgroepmeting of uw CRM3) met het oog op de personalisatie van uw aanbod, kunt u uw conversiepercentage verbeteren en het aantal achtergelaten winkelmandjes verminderen. Een succesvolle klantervaring betekent meer loyaliteit!
Om u te helpen bij het bestuderen van gedragingen, demografische of geografische gegevens, kunt u gebruik maken van de tools voor kunstmatige intelligentie, zoals Hotjar, Inspectlet, Crazy Egg... Door deze tools te gebruiken, kunt u uw kansen maximaliseren om een unieke winkelervaring te creëren die uw kerstverkopen een boost2 zal geven.
Een mobielvriendelijke UX4
Tegenwoordig kopen steeds meer Fransen via hun smartphone. Een mobielvriendelijke website is essentieel om de aandacht te trekken van de shoppers die op zoek zijn naar het perfecte cadeau. Het is daarom essentieel om de gebruikerservaring (UX) van uw website te optimaliseren voor mobiele apparaten door te focussen op ergonomie en een vlotte ervaring. De sterke toename van het verkeer op uw e-commercesite in de aanloop naar Kerstmis zou niet merkbaar mogen zijn voor internetgebruikers.
Een mobielvriendelijke UX4 zorgt voor klantenbinding omdat uw bezoekers meer vertrouwen hebben in uw website en uw merk. Onze Floa UX-expertise, in combinatie met de mobielvriendelijke ervaring van uw website voor e-commerce, kan ervoor zorgen dat uw klanten nog eenvoudiger kunnen navigeren tijdensde laatste stappen van hun kooptraject. Resultaat? De winkelervaring wordt geoptimaliseerd en uw conversiepercentage stijgt5. Grote online retailers1 (Sport 2000, Cdiscount ...) hebben al hun vertrouwen in onze ondersteuning gesteld en ze zien een verbetering van hun conversiepercentages! Dus zorg er deze feestdagen voor dat de ergonomie van uw website klaar en geoptimaliseerd is om uw toekomstige klanten te verwelkomen.
Aanbiedingen op maat van uw producten
Vergeet niet om te zorgen voor aanbiedingen die uw kerstverkopen een boost2 geven, in overeenstemming met uw marketingstrategie en op basis van bijvoorbeeld:
- bundeling6: bied uw klanten promoties aan als ze meerdere aankopen doen, zo moedigt u ze aan om meer te consumeren;
- ● favoriete seizoensartikelen: identificeer uw belangrijkste producten die speciaal voor de feestdagen worden aangeboden zodat u een aangepast commercieel aanbod kunt communiceren;
- uitgelichte producten: zet een eenmalige promotie in de schijnwerpers in combinatie met uw huidige bestsellers.
Geef uw aanbiedingen de juiste plaats op uw website, bijvoorbeeld door cadeaus aan te bieden in een specifieke categorie. Tijdens de feestdagen moet u elke aanbieding zien als een potentieel cadeau voor uw klanten.
Productvergelijkingen
Door middel van productvergelijkingen worden de artikelen die bezoekers interessant vinden onder de aandacht gebracht, zodat uw klanten ze eenvoudiger kunnen evalueren. Uw klanten kunnen het artikel kiezen dat het beste overeenstemt met hun criteria en dit rechtstreeks aan hun winkelmandje toevoegen. Zorg ervoor dat uw vergelijkingsmateriaal duidelijk en informatief is zodat het uw klanten helpt om de juiste keuze te maken. Overweeg om in uw vergelijkingstabel een knop toe te voegen waarmee klanten het geselecteerde product rechtstreeks aan hun winkelmandje of hun lijst met favorieten kunnen toevoegen.
Achtergelaten winkelmandjes
Vullen uw klanten hun winkelmandjes zonder hun bestelling te valideren? Om ze aan te moedigen hun aankopen te voltooien, kunt u hen een pushmelding sturen die rechtstreeks op hun computer of smartphone verschijnt, of een gepersonaliseerde marketingmail sturen. En waarom zou u hen geen prijsvermindering aanbieden?
Vergeet niet dat elk gevalideerd mandje een waardevol geschenk kan worden voor uw klanten of hun familie.
3. Verschillende betaaloplossingen aanbieden om uw conversiepercentage te verhogen
Er is geen betere manier om uw conversiepercentage te verhogen dan het aanbieden van betaaloplossingen die inspelen op de verwachtingen en behoeften van uw bezoekers. Deze kerstperiode is het essentieel om het koopproces voor uw klanten te verbeteren. Uw content verrijken met informatie over betaaloplossingen kan uw klanten geruststellen en hen aanmoedigen om hun aankoop te voltooien.
De betaalpagina
Eerste stap: optimaliseer uw betaalpagina om te voorkomen dat u bezoekers verliest. Gebruik bij voorkeur één enkele pagina, want hoe meer pagina's er zijn, hoe groter de kans dat gebruikers ontmoedigd raken en hun winkelmandje verlaten. Bovendien is het niet nodig om uw potentiële klanten op het moment van betaling te verplichten om zich te registreren op uw website. Hoe eenvoudiger en vlotter de betaalfase verloopt, hoe groter de kans op een conversie van de winkelmandjes.
De betaalpagina
Eerste stap: optimaliseer uw betaalpagina om te voorkomen dat u bezoekers verliest. Gebruik bij voorkeur één pagina, want hoe meer pagina's, hoe groter het risico dat internetgebruikers ontmoedigd raken en hun winkelmandje achterlaten. Bovendien is het niet nodig om uw potentiële klanten op het moment van betaling te verplichten om zich te registreren op uw website. Hoe eenvoudiger en vlotter de betaalfase verloopt, hoe groter de mogelijke kans op een hogere conversie van het winkelmandje.
De verschillende betaalopties voor winkelmandjes: het aanbod van FLOA
De volgende stap is een diversificatie van de betaalmethoden op uw website voor e-commerce. Bied betalingen bijvoorbeeld aan met bankkaarten12 van het type Visa, Mastercard, American Express of met "Buy Now Pay Later" (BNPL)7 van Floa. Het aanbieden van verschillende betaaloplossingen aan uw klanten kan uw online verkoop tijdens de kerstperiode aanzienlijk stimuleren. Door een breed scala aan oplossingen te bieden, kunt u de behoeften van elke klant vervullen. Mogelijke oplossingen zijn:
- Artikelen kopen en daarbij gebruik maken van aanbiedingen met de mogelijkheid om later te betalen;
- Meer artikelen toevoegen aan het winkelmandje;
Voor u, als webwinkelier1, betekent betalen in meerdere termijnen:
- uw omzet verhogen;
- nieuwe klanten winnen en deze binden;
- de gebruikerservaring verbeteren (UX) ;
- geen risico's want wanbetalingen zijn voor rekening van de aanbieder.
Consumenten maken graag gebruik van ons Floa BNPL7-aanbod. We bieden een complete oplossing met een waarde tot €6.000, evenals erkende partner- en klantenondersteuning (we zijn verkozen tot klantenservice van het jaar 20248) en meermaals bekroonde UX-expertise.
4. Verschillende verzendopties aanbieden
Verschillende verzendopties
Omdat klanten verschillende voorkeuren en budgetten hebben, is het belangrijk om verschillende bezorgopties aan te bieden. Elke bezorgoptie die u aanbiedt, kan de winkelervaring van uw klanten veranderen. De keuze is aan u: levering aan huis, levering in een afhaalpunt, snelle of prioritaire levering, click-and-collect of levering op afspraak. Om uw verzendkosten te verlagen, kunt u kiezen voor leveringen met meerdere ontvangers. Selecteer ten slotte verschillende transportdiensten om uw klanten een gevarieerde keuze en meer tariefopties te bieden.
Gratis verzending
Vergeet de consumenten niet die "allergisch" zijn voor verzendkosten. Houd deze groep tevreden door gratis verzending aan te bieden vanaf een bepaald aankoopbedrag. Deze truc kan hen aanmoedigen om meer artikelen in hun winkelmandje te leggen zodat u uw omzet kunt verhogen. Om uw klanten te helpen profiteren van de gratis verzending, kunt u een betaling in termijnen aanbieden. Gratis verzending kan beschouwd worden als een extra cadeau voor uw klanten.
Retourzendingen van klanten
Als een klant niet tevreden is, vanwege een beschadigd artikel of een verkeerde maat, dan zal deze het artikel willen retourneren of omwisselen. Speel hierop in door de gratis retourlabels samen met het pakket te versturen. Een eenvoudig retourbeleid blijft een essentieel criterium voor consumenten die online kopen. Elke goed beheerde retourzending kan het vertrouwen in uw merk versterken en vergeet vooral niet dat de retouropties de klantervaring verbeteren en zorgen voor klantenbinding. Daarnaast is het bijzonder nuttig om uw verzendingen te beschermen in het geval van verloren of beschadigde pakjes.
Gedigitaliseerde logistieke oplossing
Zorg ervoor dat u uw logistieke organisatie onder controle hebt als u uw online kerstverkopen een boost2 wilt geven. Gebruik hiervoor een digitale oplossing voor voorraadbeheer op basis van geautomatiseerde processen. Zo kunt u:
- uw stromen optimaliseren, met name de orderpicking9;
- een volledige traceerbaarheid van uw klanten- en leveranciersbestellingen krijgen;
- uw klanten complete transparantie bieden.
Verwaarloos de verpakking10 van uw producten niet. Deze weerspiegelen de visuele identiteit van uw merk. De verpakking moet overeenstemmen met uw imago, origineel zijn en voldoen aan de verwachtingen van de consument. Een zorgvuldige, persoonlijke en milieuvriendelijke verpakking kan het verschil maken en van elke aankoop een onvergetelijk cadeau maken.
5. Een marketing- en promotiestrategie toepassen
Strategie met meerdere kanalen
Om een succesvolle strategie te ontwikkelen voor meerdere kanalen, is het belangrijk om actief te zijn op verschillende digitale verkooppunten (marketplaces11, Instagram) of berichten te posten met links naar uw website op uw sociale netwerken. Op deze manier kan u uw bekendheid vergroten.
Marketingcampagnes op maat
Op basis van uw doelgroepmeting en uw CRM3 kunt u de behoeften van uw klanten beter begrijpen en zo inspelen op hun verwachtingen. Door de aanbiedingen in uw e-mailcampagnes te personaliseren, stuurt u de juiste aanbieding op het juiste moment naar de juiste persoon. Met gepersonaliseerde promoties die zijn afgestemd op hun profiel, kunnen uw klanten meer geïnteresseerd zijn in uw producten.
Communicatie- en acquisitiestrategie via meerdere kanalen
Het gebruik van betaalde advertenties vormt de kroon op uw mailingstrategie. U kunt adverteren op relevante media met behulp van gesponsorde banners, betaalde posts op sociale media, enz. Het doel is om gevarieerde inhoud te promoten via alle digitale kanalen zodat u de lezers kunt verleiden tot aankopen. Zo kunt u bijvoorbeeld een betaalde Facebook-advertentie posten die linkt naar de Facebook-pagina van uw bedrijf of rechtstreeks naar uw website. Vergeet niet dat een goede strategie via meerdere kanalen van elke interactie een verkoopkans kan maken.
Pop-up banners
De eindejaarsfeesten zijn een uitstekende gelegenheid om pop-upadvertenties te gebruiken! Kleed uw website aan in de kerstkleuren en geef de voorkeur aan pop-upbanners in plaats van klassieke pop-ups om uw promoties onder de aandacht te brengen. Pop-upbanners zijn dan wel discreter dan de klassieke pop-ups, maar ze blijven wel duidelijk zichtbaar in verschillende stadia van het gebruikerstraject.
De betalingsoplossing van FLOA
Dankzij de betaaloplossing van Floa (Buy Now Pay Later7) kunnen uw klanten profiteren van betaling in termijnen13 voor hun aankopen. Wij raden aan om deze oplossing voor gesplitste betaling te tonen bij de voorbeeldweergave van de artikelen die u te koop aanbiedt. Met deze service, die wordt aangeboden in het kader van ons Floa-aanbod, kunt u uw kansen op conversie en dus uw omzet aanzienlijk verhogen. Het is een geweldig idee om uw verkoop tijdens de kerstperiode een boost2 te geven. Het aanbieden van deze flexibiliteit kan door uw klanten worden gezien als een cadeau.
Klantbetrokkenheid
Om uw klanten te betrekken, en zoveel mogelijk mensen te bereiken, kunt u een wedstrijd lanceren met als beloning een cadeaubon of gratis product. Daarvoor volstaat het om een post te publiceren op sociale media en aan uw community te vragen om deze te delen. Zo kunt u ook uw online aanwezigheid versterken.
Loyaliteitsprogramma
Dit programma, dat bedoeld is om uw trouwe klanten te belonen, verbetert de gebruikerservaring enorm. Denk er eens over na! Begin met uw loyaliteitsprogramma een naam te geven, bepaal hoeveel de punten waard zijn en hoeveel punten u wilt aanbieden. Creëer vervolgens een presentatiepagina voor uw nieuwe loyaliteitsprogramma op uw website. U kunt uw klanten loyaliteitspunten aanbieden bij verschillende gelegenheden:
- bij het aanmaken van een klantenaccount;
- als ze vrienden of familie doorverwijzen;
- voor hun verjaardag, enz.
Een doordacht loyaliteitssprogramma kan vaak leiden tot nieuwe bestellingen.
6. Uw klantenservice organiseren
Het is essentieel om ervoor te zorgen dat uw klantenservice goed bereikbaar is. We raden u dan ook aan om deze via meerdere kanalen te organiseren: chat, e-mail en telefoon. Zo kunt u inspelen op de verschillende communicatiemethoden die uw klanten verkiezen. Uw team, dat verantwoordelijk is voor de klantenzone, moet snel reageren op vragen van consumenten of eventuele problemen tijdens het aankoopproces oplossen. Dit zal uw klanten vertrouwen geven en hen aanmoedigen om hun aankopen te voltooien. Snel opgeloste vragen of problemen zorgen voor een betere binding van de consument. Om uw teams niet te overbelasten, is het aanbevolen om een pagina met antwoorden op veelgestelde vragen op te stellen en deze regelmatig bij te werken.
Door de meningen en beoordelingen van uw klanten te verzamelen nadat ze een aankoop hebben gedaan, bouwt u aan uw online reputatie. Positieve beoordelingen beïnvloeden uw geloofwaardigheid, reputatie en zichtbaarheid op internet. Vraag uw klanten om hun mening, positieve beoordelingen verhogen uw conversiepercentage aanzienlijk omdat ze vertrouwen creëren bij consumenten. De mening van anderen maakt het makkelijker om te beslissen of u een product wel of niet koopt. Negatieve beoordelingen kunnen u dan weer helpen om actieplannen op te stellen en de oorzaken van de ontevredenheid te verhelpen. U hebt er alles bij te winnen!
U hebt het begrepen, een goede voorbereiding op de feestdagen is belangrijk als u de kerstverkopen van uw website voor e-commerce een boost2 wilt geven. De klantervaring moet daarbij centraal blijven staan. Van onze zes tips kan de betaling in termijnen het snelst in praktijk gebracht worden. De betaling in termijnen kan uw klanten gemoedsrust geven in deze periode van hoge uitgaven. Hierdoor kan het gemiddelde aankoopbedrag in het winkelmandje hoger zijn. In combinatie met gesplitste betaling kan onze Floa UX4-expertise u helpen om het conversiepercentage van de winkelmandjes te verhogen door middel van een vlotte en optimale klantervaring. Neem snel contact op met ons Floa-team voor een gratis demo!
Een demo aanvragen
Wilt u FLOA proberen? Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze dienst!
Een demo aanvragenWelkom op de blog van FLOA !
Welkom op onze blog! Wij hebben deze voor u gemaakt als dagelijkse ondersteuning. Zo ontcijferen we betaaltrends, delen we de best practices van al onze partners met u en inspireren we u met verbluffend mooie projecten! En dat alles op zijn FLOA's!
Zij vertrouwen ons!

Vraag een demo aan
Het FLOA-aanbod ook eens uitproberen? Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze diensten!
Vraag een demo aan