Home
Een succesvolle Black Friday in 5 stappen
Gepubliceerd op 20/11/2024
Voor professionals en e-tailers: de vijf stappen naar een succesvolle Black Friday!
Wat is Black Friday1?
Black Friday1 is in de jaren 60 in de Verenigde Staten ontstaan en markeerde de vrijdag na Thanksgiving12 als het begin van de kerstinkopen met massale kortingen.
Om van Black Friday1 een succes te maken, dient u zich te onderscheiden van de concurrentie en de startpositie in te nemen in de aanloop naar Kerstmis! Feitelijk zitten er maar een kleine vier weken tussen Black Friday* en de feestdagen. Voor merken is dit dus een belangrijke periode om hun omzet te maximaliseren en nieuwe klanten voor hun winkel of online shop aan te trekken.
Nu november nadert, is het van groot belang om te beginnen met het voorbereiden van uw strategieën voor deze periode. Vergeet niet om ook speciale aanbiedingen voor uw populairste producten hierin op te nemen. Bovendien is Black Friday1 zo belangrijk dat de markttrends voor de rest van het jaar hierdoor beïnvloed kunnen worden. En houd in het achterhoofd dat de daaropvolgende maandag, vaak Cyber Monday8 genoemd, een verlenging is van deze periode van commerciële kansen.
Wilt u dit jaar van Black Friday een succes maken? Volg dan deze vijf stappen!
tap 1: De behoeften van consumenten analyseren om uw aanbod te personaliseren
In de aanloop naar Black Friday1 is het essentieel om te weten wat de verwachtingen van uw klanten zijn, zodat u een effectieve commerciële strategie kunt ontwikkelen. Uw marketingteam dient dan ook te beginnen met het maken van een analyse van verzamelde gegevens die verwerkt kunnen worden. Op basis van de verkregen resultaten kunt u de aanbiedingen van uw e-mailcampagne segmenteren en gerichter maken zodat u op het juiste moment, de juiste aanbieding naar de juiste mensen stuurt.Deze vorm van personalisering is volgens ons dé manier van klantenbinding.
Zoals u ziet, is het van groot belang om de trends van uw klanten te begrijpen zodat u uw aanbiedingen hierop kunt aanpassen. De sleutel tot een succesvolle Black Friday is dan ook om te luisteren naar de consument.
Het aanbieden van een klantenkaart kan ook een geweldige manier zijn om de relatie met uw klanten tijdens deze periode te versterken.
U kunt bijvoorbeeld de volgende aanbiedingen onder de aandacht brengen:
Stap 2 : De mobiele ervaring optimaliseren voor een succesvolle Black Friday1
Vanwege de aanbiedingen van Black Friday1 krijgen de websites van retailers veel meer verkeer te verwerken. U dient zich dus voor te bereiden op deze bezoekersstroom. Hoe pakt u dat aan? Door te focussen op twee essentiële parameters:
- de laadsnelheid van uw website;
- de gebruikerservaring (UX4) op mobiele apparaten.
Naar aanleiding van onze ervaring eén op de twee bezoekers stopt met het browsen op een website als deze meer dan drie seconden nodig heeft om te laden. Door ervoor te zorgen dat uw website mobielvriendelijk is, kunt u dus uw conversiepercentage verbeteren. Een mobielvriendelijke3 UX stroomlijnt en optimaliseert het traject van uw bezoekers. Dit is een uitstekende manier om ervoor te zorgen dat gebruikers blijven terugkeren.
Om van Black Friday een succes te maken, dient uw website deze drukke periode aan te kunnen.
In combinatie met de mobielvriendelijke3 ervaring van een webshop, vereenvoudigt onze FLOA UX4-expertise de navigatie van uw klanten tijdens de laatste fasen van het aankooptraject. Waarom? Omdat ons FLOA-aanbod een geoptimaliseerde winkelervaring biedt en het conversiepercentage met wel 20%5 kan verbeteren.
Stap 3 : De controle houden over uw voorraden om aan de vraag te voldoen
Effectief voorraadbeheer kan het verschil maken voor een succesvolle Black Friday. Goed voorraadbeheer is dus cruciaal tijdens deze periode. Zorg ervoor dat uw topproducten voldoende op voorraad zijn.
Om de stroom aan bestellingen en herbevoorrading tijdens de Black Friday1 goed te beheren, is een digitale oplossing voor voorraadbeheer de beste keuze. Zo kunt u enkele weken voor de kerstperiode voorraadtekorten met nadelige gevolgen voorkomen. Deze gedigitaliseerde oplossing optimaliseert uw werkprocessen. U kunt vanuit één enkele omgeving alle magazijnbewegingen beheren. De bestellingen van uw klanten worden sneller verzonden. Dankzij het digitaliseren van uw voorraadbeheer krijgt u volledige traceerbaarheid van zowel bestellingen van uw klanten als van uw leveranciers. Met andere woorden, digitalisering kan zorgen voor:
- een betere lokalisering van producten;
- een eenvoudigere verwerking van bestellingen;
- een betrouwbare orderpicking.
Dit biedt uw bedrijf een betrouwbaardere opvolging van bestellingen en kunt u uw klanten volledige zichtbaarheid bieden.
Stap 4 : Verschillende verzendmethodes kiezen voor een succesvolle Black Friday1
Elke webshop dient diverse verzendmethodes aan te bieden om aan de verschillende klantprofielen te voldoen. Er moet voor elk wat wils zijn en vooral voor elk budget. Veel internetgebruikers weigeren verzendkosten te betalen en laten dan liever hun winkelmandje achter. Het aanbieden van een goedkope verzendoptie zou een oplossing kunnen zijn.
Een andere oplossing is het aanbieden van gratis bezorging vanaf een bepaald bestelbedrag. Hiermee stimuleert u internetgebruikers om meer artikelen te kopen en zo geen verzendkosten te betalen. Uw klanten zullen hierbij de optie voor betaling in termijnen, die in de volgende paragraaf wordt beschreven, mogelijk als een reëel voordeel beschouwen om zo te kunnen profiteren van de gratis bezorging.
Het aanbieden van verschillende verzendopties kan ook een belangrijke troef zijn om aan de uiteenlopende verwachtingen van uw klanten te voldoen. Hiermee kunt u zich ook onderscheiden van de concurrentie.
Overweeg ook om verschillende verzenddiensten aan te bieden zodat uw klanten een gevarieerde keuze hebben. Op die manier kunnen ze kiezen uit verschillende aanbieders, zoals Colissimo, Chronopost, DHL, UPS, enz. Vergeet niet om lokale verzenddiensten te selecteren die specifieke aanbiedingen hebben voor verzendingen over korte afstanden.
- Levering aan huis
De favoriete verzendmethode van internetgebruikers
- Snelle of prioritaire levering
Levering binnen 24 of 48 uur, wat vaak duurder is
- Afhalen in de winkel
Bij Click & Collect zijn er geen verzendkosten
- Levering bij een afhaalpunt
Dit is de goedkoopste verzendmethode
- Levering op afspraak
Deze gepersonaliseerde dienst is over het algemeen duurder
Stap 5: De juiste betaalmethoden kiezen om te profiteren van Black Friday1
Door te zorgen voor een divers aanbod van betaaloplossingen op uw webshop, kunt u de conversiekansen van winkelmandjes verhogen. De betaling in termijnen (BNPL, ofwel Buy Now, Pay Later9) wordt steeds populairder en spreekt alle doelgroepen aan.
Black Friday combineren met betaling in meerdere termijnen kan een winnende combinatie zijn als het gaat om het aantrekken van klanten. Het is in onze ervaring uiterst belangrijk om financieringsopties aan te blijven bieden om klanten tevreden te stellen.
Het aanbieden van 'koop nu, betaal later' heeft verschillende voordelen voor uw klanten:
- ze kunnen een uitgave spreiden over meerdere maanden;
- ze kunnen direct kopen en profiteren van aanbiedingen omdat de aankopen pas later betaald hoeven te worden.
Als detailhandelaar en e-retailer10 kunt u zelf ook van talrijke voordelen profiteren als u uw klanten een oplossing voor betaling in meerdere termijnen aanbiedt, zoals:
- het verhogen van uw omzet en winstgevendheid;
- het verbeteren van de klantervaring;
- het behouden van uw klanten en aantrekken van nieuwe klanten (dankzij een conversiepercentage dat kan stijgen met 20%5).
Schakel over naar het FLOA-aanbod!
Ons FLOA-aanbod onderscheidt zich van de aanbiedingen van onze concurrenten: we bieden een complete oplossing, een erkende klantenondersteuning en een meermaals bekroonde UX4-expertise.
Dankzij ons FLOA-aanbod kan uw klant zijn aankopen in 3, 411 betalen, zowel online als in de winkel. Deze innovatieve en flexibele betaaloplossingen zijn beschikbaar voor aankopen:
- in 3X en 4X, vanaf € 50 tot € 6.000;
- in 10X, vanaf € 200 tot € 6.000.
Om van uw Black Friday1 een succes te maken en de groei van uw webshop te garanderen, kan onze FLOA-oplossing voor betaling in termijnen een uitkomst bieden. Van de vijf belangrijke stappen die we in dit artikel bespreken, is gebruik van onze FLOA-oplossing naar onze ervaring de eenvoudigste en snelste om in de praktijk te brengen.
Een demo aanvragen
Wilt u FLOA proberen? Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze dienst!
Een demo aanvragen
Welkom op de blog van FLOA !
Welkom op onze blog!
Wij hebben deze voor u gemaakt als dagelijkse ondersteuning. Zo ontcijferen we betaaltrends, delen we de best practices van al onze partners met u en inspireren we u met verbluffend mooie projecten! En dat alles op zijn FLOA's!
Vraag een demo aan
Het FLOA-aanbod ook eens uitproberen?
Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze diensten!
Vraag een demo aan