Een krediet is een verplichting en moet worden terugbetaald. Controleer uw terugbetalingscapaciteit voordat u een verbintenis aangaat.

Gepubliceerd op 27/11/2023

Hoe voorkom je achtergelaten winkelwagentjes?

achUX​1, aankooptrajecten en betaaloplossingen zijn slechts enkele elementen die de achtergelaten winkelwagentjes kunnen verklaren. Wij geven u enkele tips om u te helpen uw conversiepercentage te verbeteren en uw verkoop te verhogen. Hierna vindt u alles wat u moet weten om achtergelaten winkelwagentjes te minimaliseren. 


Hoe voorkom je achtergelaten winkelwagentjes? Hoe voorkom je achtergelaten winkelwagentjes?

Hoe kunnen we de achtergelaten winkelwagentjes verklaren?

De gebruikerservaring en het aankooptraject

UX​​1 en het aankooptraject zijn essentieel voor het succes van uw e-commercewebsite. Talloze factoren kunnen het achterlaten van een winkelwagentje veroorzaken. Bijvoorbeeld:

● een ingewikkeld en niet-intuïtief menu;
● een te moeilijke navigatie op de website;
● te veel informatie die moet gelezen worden;
● of, integendeel, te weinig transparantie en duidelijkheid, bijvoorbeeld over de levering;
● een onaantrekkelijk of zelfs verouderd design;
● te veel gegevens die moeten ingevuld worden om de bestelling af te ronden;
● gebrek aan klantenadvies.

Hoe kunnen we de achtergelaten winkelwagentjes verklaren?

Het technische aspect van de website

Het technische aspect kan eveneens de oorzaak zijn van achtergelaten winkelwagentjes, waardoor het conversiepercentage laag blijft. Met name:

● een te lange laadtijd van de pagina's;
● problemen om van de ene pagina naar de andere te gaan met bijvoorbeeld toetsen die slecht werken, met name via mobiele telefoon;
● een website die niet reageert2;
● vervelende bugs.

Uw bezoekers hebben directheid en vlotheid nodig, anders bestaat het risico dat ze ontmoedigd raken en uw website verlaten.

Het technische aspect van de website

De check-out3

De fase van de check-out3 is van fundamenteel belang. Bijna 70% van de kopers verlaat hun winkelwagentje4 alvorens de aankoop te valideren. Hierna volgen de redenen waarom een winkelwagentje kan achtergelaten worden:

● verplichte aanmaak van een klantenaccount;
● het in te vullen formulier is te lang;
● niet-aangekondigde stappen die de consument kunnen ontmoedigen;
● beperkt aanbod van leveringsmogelijkheden;
● te veel verzendingskosten;
● beperkt aantal betalingsmethodes;

De check-out

Hoe voorkom je achtergelaten winkelwagentjes?

Maar gelukkig is er een oplossing voor al deze problemen! Hierna volgen onze tips.

De gebruikerservaring en het aankooptraject optimaliseren

Wij bij FLOA zijn experts in gebruikerservaringen. In 2022 werd de klantenervaring van FLOA opnieuw beloond met de prijs « GOOGLE UX finance benchmark​5» voor de beste UX-parcours​1​. Dit zijn onze tips om de UX​1​ van uw website te optimaliseren en uw conversiepercentage te verhogen:

● een eenvoudig en intuïtief menu voor gemakkelijke navigatie aanbieden;
● luchtige, duidelijke, dynamische en visuele inhoud (afbeeldingen, video's, infografieken) aanbieden;
● een mooi en modern design aanbieden;
● zelfs voordat de bestelling wordt geplaatst, transparant zijn over de leveringsinformatie (verzendkosten en -methodes) en over het retour- en terugbetalingsbeleid;
● klantenbeoordelingen tonen, bijvoorbeeld door de gemiddelde score voor het product/de dienst te benadrukken en een doorverwijzingslink naar de beoordelingen ter beschikking te stellen.

Het is essentieel om het vertrouwen van uw bezoeker te winnen. Geef uw bezoeker wat hij verlangt en wek zijn interesse. Probeer, ten slotte, het bezoek en het aankooptraject zo eenvoudig mogelijk te maken.

Hoe voorkom je achtergelaten winkelwagentjes?

Het technische aspect van de website verbeteren

Door het technische aspect van uw website te verbeteren worden er mogelijk minder winkelwagentjes achtergelaten. Hiervoor moet u vooral:

● beschikken over een responsieve website2, dit wil zeggen een website die eenvoudig toegankelijk en leesbaar is, zowel op een computerscherm als op een tablet of smartphone;
● de laadtijd van de pagina's zoveel mogelijk beperken: voorkomen dat de pagina's te zwaar zijn om te laden door een eenvoudige structuur toe te passen!;
● waakzaam zijn voor eventuele bugs op uw website: in samenwerking met uw IT6 team of de beheerder van uw e-commercewebsite.

Het technische aspect van de website verbeteren

De check-out3 optimaliseren

De check-out​3 is de laatste stap in het klantentraject en dus de belangrijkste. 20% van de consumenten laat een vol winkelwagentje7 achter. De check-out3 optimaliseren is essentieel. Wij vertellen u hoe u dat doet!

● in een uitnodiging voorstellen om te bestellen zodat het sneller gaat: niets houdt u immers tegen om aan klanten voor te stellen om de aanmaak van hun account af te ronden zodat ze kunnen genieten van extra gratis diensten (persoonlijke aanbiedingen, inschrijving op de nieuwsbrief, enz.);
● een eenvoudig en snel in te vullen formulier voorzien;
● de stappen van het check-outproces3 tonen;
● verschillende oplossingen voor levering aanbieden met idealiter minstens één gratis optie (bv.: levering in een afhaalpunt);
● verschillende betaalmethodes ter beschikking stellen: bankkaart, Apple Pay, PayPal, Paylib, enz.;
● financieringsoplossingen aanbieden: voor betaling, betaling in meerdere termijnen, enz.;

De check-out optimaliseren

FLOA: en als betalen nog eenvoudiger zou zijn dankzij de Franse marktleider?

Wij bij FLOA zijn experts in betaaloplossingen en kunnen u helpen om uw conversiepercentage te verhogen. Betaling in meerdere termijnen, uitgestelde betaling, enz., wij maken betalen eenvoudig voor uw klanten zodat ze hun aankopen onmiddellijk kunnen valideren.

Betaling in meerdere termijnen, dat is eenvoudig met FLOA! En voor u zijn de voordelen talrijk:

● wij dragen de risico's op fraude en wanbetaling, zo bent u veilig;
● u geniet van volledige betaling van de hele bestelling binnen 48u;
● wij beschikken over een 3D Secure-systeem om transacties te beveiligen;
● de integratie van uw e-commercewebsite verloopt eenvoudig en snel.
● het is, ten slotte, vooral een ideale manier om uw conversiepercentage(8) te verhogen! 

Samengevat



Met andere woorden: om te voorkomen dat winkelwagentjes worden achtergelaten op uw website, moet u opletten voor:

● UX1 en het aankooptraject;
● het technische aspect van uw website;
● de check-outfase3.

Dankzij onze betaling in meerdere termijnen en onze UX-expertise helpen wij alle webwinkeliers om achtergelaten winkelwagentjes te verminderen en hun omzet te verhogen. Wij bieden u een unieke en intuïtieve ervaring die in enkele seconden tijd is geïmplementeerd.

Graag meer informatie? Neem contact met ons op!

Vraag een demo aan

De FLOA Pay-oplossing ook eens uitproberen? Simuleer een aankooptraject in meerdere termijnen met de interfaces van een echte e-commerce site!

Vraag een demo aan

Welkom op de blog van FLOA Pay!

Welkom op onze blog! Wij hebben deze voor u gemaakt als dagelijkse ondersteuning. Zo ontcijferen we betaaltrends, delen we de best practices van al onze partners met u en inspireren we u met verbluffend mooie projecten! En dat alles op zijn FLOA's!

Zij vertrouwen ons!

Vraag een demo aan

Het FLOA Pay-aanbod ook eens uitproberen? Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze diensten!

Vraag een demo aan