Een krediet is een verplichting en moet worden terugbetaald. Controleer uw terugbetalingscapaciteit voordat u een verbintenis aangaat.

Gepubliceerd op 16/10/2023

Betalen in termijnen1 | Het nieuwe consumentenverschijnsel in Europa

Welke betalingsgewoonten zullen consumenten in de toekomst aannemen? De 2e editie van de Kantar — FLOA-barometer laat een onderliggende trend zien: een toename van betalingen in 3 of 4 termijnen. Nu de inflatie de koopkracht van huishoudens onder druk zet, zijn deze betaaloplossingen een nieuwe financieringsoptie in een markt die steeds meer prioriteit geeft aan duurzamere en duurdere goederen. 

 

Het resultaat? Bijna de helft van alle Europeanen heeft wel eens gebruik gemaakt van 'Koop Nu, Betaal Later'-oplossingen. Deze flexibele, eenvoudige oplossingen maken het makkelijker om aankopen te doen. FLOA loodst u door de resultaten van dit FLOA-onderzoek van Kantar1 naar dé 'Koop Nu, Betaal Later' (KNBL)-oplossing bij uitstek. 


Betalen in termijnen Betalen in termijnen

Betaling in 3 of 4 termijnen: de nieuwe financieringsoplossing

Het FLOA-onderzoek van Kantar toont aan dat steeds meer consumenten kiezen voor een betaling in 3 of 4 termijnen of voor een uitgestelde betaling. Vandaag de dag worden deze oplossingen gebruikt door 43% van de Europeanen, wat een stijging is van 8% ten opzichte van het onderzoek uit 2021 waarin dit percentage op 35% uitkwam.


Betalingsvoorkeuren per land


Het onderzoek laat ook opmerkelijke verschillen zien in betalingsgewoonten binnen Europa:


  • In Frankrijk, Spanje en Portugal is vooral de betaling in 3 of 4 termijnen erg populair. Bijna één derde (32%) van de ondervraagden maakt hier regelmatig gebruikt van.

  • In Duitsland en Oostenrijk geniet de uitgestelde betaling de voorkeur en maakt meer dan de helft (59,5%) van de consumenten hier gebruik van. Hiermee halen ze België en Portugal in die in 2021 het grootste aantal gebruikers van uitgestelde betaling hadden.

Koop Nu, Betaal Later (KNBL)


Gezien de stijgende inflatie overweegt 44% van de ondervraagde Europeanen om in 3 of 4 termijnen te betalen om zo hun budget beter te beheren. Deze trend is vooral te zien in Frankrijk (55%), Spanje (58%) en Italië (62%).


De 'Koop Nu, Betaal Later'-oplossingen, waaronder betaling in termijnen1, worden steeds vaker gekozen bij onvoorziene uitgaven, zoals de aankoop van huishoudelijke apparaten (39%) of huisgerelateerde uitgaven (31%). Ze maken het ook mogelijk voor de consument om 'zichzelf te verwennen' met hightechproducten (38%) of reizen (35%).


Hoewel dit FLOA-onderzoek van Kantar verschillen in gebruik tussen landen laat zien, toont het ook aan dat Europeanen blij zijn met deze betaaloplossingen, die op hun beurt voldoen aan steeds specifiekere verwachtingen.


De nieuwe financieringsoplossing

De uitdaging voor winkeliers: KNBL2 integreren in het aankooptraject

Consumenten kiezen steeds vaker voor BNPL2


Ze maken er inderdaad een gewoonte van om betalingen uit te stellen, in die mate dat het voor sommige winkeliers zelfs een sterk sellingpoint is geworden. En dat is niet verrassend als we de cijfers nader bekijken. Bijna een derde (30%) van de Europeanen zegt dat betaalmethoden een rol spelen bij hun winkelkeuze. Dit is bijna net zo belangrijk als de reputatie van de winkelier (32%)!


In Frankrijk zouden 7 van de 10 gebruikers bereid zijn om van winkel te veranderen als ze dan zouden kunnen profiteren van een betaling in 3 of 4 termijnen of uitgestelde betaling.


De uitdaging van de klantervaring aangaan


Deze resultaten onderstrepen het belang voor winkeliers om betaaloplossingen in meerdere termijnen aan te bieden die naadloos integreren in de winkelervaring, zowel online als in fysieke winkels. Bijna de helft van de Europeanen ziet het ontbreken van deze opties als een koopbelemmering. 


E-commerce neemt steeds meer toe en daarbij is de gebruikerservaring een belangrijke succesfactor. Het is daarom cruciaal om te begrijpen wat een belemmering is in het aankooptraject. Het onderzoek belicht een belangrijk aspect van deze kwestie: 60% van de Europeanen ziet de vereiste om een mobiele applicatie te downloaden om een aankoop te kunnen voltooien als een barrière. Deze cijfers geven inzicht in de noodzakelijke ontwikkelingen die nodig zijn voor een probleemloze winkelervaring.


De uitdaging voor winkeliers

De stijgende populariteit van betalen in termijnen in Europa

"Terwijl het gebruik in Europa blijft toenemen, en ondanks de verschillen in gebruik tussen de landen, laat dit onderzoek steeds specifiekere en hogere verwachtingen zien met betrekking tot betaaloplossingen. In de huidige economische context die gekenmerkt wordt door een beperkt huishoudbudget en de groei van het omnichannel koopgedrag, zijn personalisering, flexibiliteit en het gebruiksgemak van de FLOA-oplossingen waardevolle middelen voor de dienstverlening aan de consument,"


bevestigt Marc Lanvin, Deputy CEO van FLOA.


Europeanen houden bij het kiezen van een winkel steeds meer rekening met betalingsmogelijkheden. Laat de klantervaring van uw bedrijf geen belemmering voor de consument zijn om tot een aankoop over te gaan. Kies voor FLOA en profiteer van flexibele, gepersonaliseerde betaaloplossingen die zijn afgestemd op de huidige consumententrends.


Groei

Een demo aanvragen

Wilt u FLOA Pay proberen? Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze dienst!

Een demo aanvragen

Welkom op de blog van FLOA Pay!

Welkom op onze blog! Wij hebben deze voor u gemaakt als dagelijkse ondersteuning. Zo ontcijferen we betaaltrends, delen we de best practices van al onze partners met u en inspireren we u met verbluffend mooie projecten! En dat alles op zijn FLOA's!

Zij vertrouwen ons!

Vraag een demo aan

Het FLOA Pay-aanbod ook eens uitproberen? Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze diensten!

Vraag een demo aan