Een krediet is een verplichting en moet worden terugbetaald. Controleer uw terugbetalingscapaciteit voordat u een verbintenis aangaat.

Gepubliceerd op 16/10/2023

Huis en tuin: de 6 uitdagingen van de bloei van e-commerce

De gezondheidscrisis heeft onze manier van leven en consumeren veranderd. Door de lockdown, avondklok, sluiting van de winkels heeft 2020 ervoor gezorgd dat de Fransen op een heel andere manier geld uitgeven, leven en hun vrije tijd doorbrengen. Het thema Huis & Tuin heeft zo een heel andere dimensie gekregen: we blijven thuis, richten ons huis opnieuw in, veranderen de meubels, werken in de tuin en kopen op afstand. Hierdoor zit e-commerce in de lift om te voldoen aan de toenemende vraag naar online consumptie(1). 

 

Twee vaststellingen: 

 

- de gezondheidscrisis en de opkomst van telewerk hebben (2) de zin in projecten een boost gegeven; 

- de stijging van de energieprijzen. 

 

Hoe kunnen we ons onderscheiden in een zeer concurrerende markt? Hierna volgen oplossingen voor de 6 uitdagingen van een markt die aan het veranderen is. 


Huis en tuin Huis en tuin

Uitdaging 1: Het eerste bezoek omzetten in een aankoop

De prijs van meubelen en decoratie-artikelen is gestegen (inflatie, stijging van de grondstofkosten). Hierdoor duurt de aankoopbeslissing wat langer voor de consument die twijfelt om tot actie over te gaan voor de inrichting van zijn woonkamer en tuin.

Dat kan voor u als webwinkelier impact hebben op het conversiepercentage. U heeft hiervoor twee oplossingen:

  • een pop-updiscount weergeven(3) bij het eerste bezoek met daarin een aanbieding (korting, promotie) om de eerste aankoop op uw website te starten;

  • Implementeren van betaling in meerdere keren;

  • Dankzij het principe van betaling in meerdere keren kunt u achtergelaten winkelwagentjes voorkomen door een betaaloplossing aan te bieden aan de klant.

Het principe BNPL (Buy Now Pay Later, of « nu kopen, later betalen ») wordt steeds populairder omdat het uw klant verschillende voordelen biedt:

  • een uitgave spreiden over meerdere maanden;

  • onmiddellijk consumeren en zo genieten van eventuele promoties omdat de aankopen pas later terugbetaald kunnen worden.

Alleen al met de optie BNPL(4) kunt u uw conversiepercentage(5) een boost geven.


Uitdaging 1: Het eerste bezoek omzetten in een aankoop

Uitdaging 2: Bezoekers opnieuw aantrekken in een zeer concurrerende sector

De concurrentie is groot in de sector Huis & Tuin. Een klant die twijfelt, kan eenvoudig naar een andere website(6) gaan en een bestelling plaatsen bij de concurrent.

Stel een behoudsstrategie samen waarmee u uw klant aanmoedigt om terug te komen naar uw website:

  • Bied de klant een korting op zijn bestelling indien hij zich inschrijft voor uw nieuwsbrief (bijvoorbeeld: € 20 korting). Met deze marketingactie kunt u uw klantendatabase aanvullen en hen regelmatig aanmoedigen door middel van doelgerichte reclamecampagnes via mailings(7);

  • Stuur een heractiveringsbericht of -mail(8) als de klant zijn winkelwagentje nog niet heeft bevestigd en stel eventueel een extra korting voor met een beperkte duur om ervan te genieten.

Zo kunt u uw gegevensverzameling uitbreiden en de klantenervaring versterken. Na de conversie kunt u uw klanten nog meer betrekken en de reclamemails(7) die hen moeten aanzetten tot een nieuwe aankoop personaliseren.


Uitdaging 2: Bezoekers opnieuw aantrekken in een zeer concurrerende sector

Uitdaging 3: De inhoud van uw website personaliseren conform de stappen in het aankooptraject van uw prospecten en klanten

Om uw website(6) te onderscheiden van de concurrentie is het belangrijk om het bezoek te personaliseren naargelang het gaat om een prospect of een klant.

De landingpagina(9) moet dan verschillend zijn als het gaat om een eerste bezoek of niet. Voor een eerste bezoek kunt u de bestsellers(10) en de promoties van het moment benadrukken. Voor een klant die in het verleden al iets gekocht heeft op uw website kunt u de merken die hij leuk vindt of die gelijkaardig zijn aan zijn laatste aankopen in de kijker zetten.

In beide gevallen moet u op de productpagina de nadruk leggen op betaling in meerdere keren zodat de conversiekansen zo vroeg mogelijk in het aankooptraject van uw klant toenemen.


Uitdaging 3: De inhoud van uw website personaliseren conform de stappen in het aankooptraject van uw prospecten en klanten

Uitdaging 4: De ontdekking van producten vereenvoudigen om de verkoop te stimuleren, ondanks een zeer uitgebreide catalogus

U beschikt over een zeer uitgebreide online verkoopcatalogus? U vindt het moeilijk om de ontdekking van de producten zo uitgebreid mogelijk te maken? Decoratie en meubelen worden vaak samen gekocht.

Er bestaan dan ook oplossingen om deze problemen te voorkomen:

  • Creëer bundels van expliciete en dynamische producten die de koper helpen om aanvullende artikelen of artikelen uit hetzelfde gamma te ontdekken. Voeg bijvoorbeeld een subrubriek “De look aanvullen(11)” toe op de presentatiepagina van een Huis-artikel, zoals kussenslopen om een beddengoedset te vervolledigen;

  • Kies voor het principe van kruisverkoop(12) door producten die het winkelwagentje aanvullen in de kijker te zetten: bijvoorbeeld vervangmessen bij de aankoop van een maaimachine voor de tuin.

Uitdaging 4: De ontdekking van producten vereenvoudigen om de verkoop te stimuleren, ondanks een zeer uitgebreide catalogus

Uitdaging 5: De klantenervaring optimaliseren in functie van de seizoensgebondenheid en geografische ligging

Segmentatie speelt een belangrijke rol om het juiste product bij de juiste klant te brengen. Soms hebben we echter de neiging om seizoensgebondenheid en ligging te vergeten, hoewel dit essentieel is voor de timing en de keuze van de aankopen. Zoals vermeld in uitdaging 3 is de verzameling van gegevens over uw klanten van cruciaal belang in het aankooptraject dat u aanbiedt. Als u de geografische ligging van uw klant kent, kunt u aangepaste producten voorstellen. Bijvoorbeeld: een klant uit Nice zal waarschijnlijk vroeger beginnen met zijn tuinaankopen dan een klant uit Rijsel.

Anderzijds zal u vanaf het vroege najaar ervoor kiezen om campagnes voor binnenhuisinrichtingen en meubilering te lanceren in de noordelijker gelegen gebieden.

Het is belangrijk om gebruik te maken van uw CRM(13) om aangepaste aanbiedingen voor te stellen op uw website, waarbij u bijvoorbeeld "populaire artikelen in uw streek" op de voorgrond zet. De gegevens, die u via uw website verzamelt, zijn essentieel voor de optimalisatie van de klantenervaring. Zo kunt u immers een steeds persoonlijker traject aanbieden, zoals beschreven in uitdaging 3.


De klantenervaring optimaliseren in functie van de seizoensgebondenheid en geografische ligging

Uitdaging 6: De check-out optimaliseren

Het check-outproces(14) is vaak een reden om het winkelwagentje achter te laten. Het is dus essentieel om een aankooptraject aan te bieden dat eenvoudig, transparant en snel is. Voorkom extra kosten. De waarde van het winkelwagentje ligt in de sector Huis & Tuin vaak hoger dan in andere marktsegmenten. Het is dus belangrijk om de klant niet te verliezen omwille van verborgen kosten.

Overweeg om een bestelling als gast voor te stellen als de klant geen zin heeft om een account aan te maken met een toegewijde klantenruimte. Toon de verschillende stappen om de klant duidelijk te maken dat de aankoop snel zal gebeuren.

De koopervaring, en met name de check-out(14), is een belangrijk element waarmee rekening moet gehouden worden om de klant aan te sporen om actie te ondernemen en het conversiepercentage te verhogen. FLOA ondersteunt reeds talloze klanten met hun aankooptrajecten dankzij haar ervaring met UX. In 2022 werd de klantenervaring van FLOA beloond met de prijs « GOOGLE UX finance benchmark » voor de beste UX-parcours.

"Dankzij de kwaliteit van de FLOA-trajecten kunnen we beschikken over zeer vlotte verkooptrajecten, waardoor we de best mogelijke klantenervaring kunnen garanderen zonder het algemene verkooptraject te wijzigen."


Maxime Gainnier, Marketingverantwoordelijke, SFR


Ten slotte, zoals vermeld in Uitdaging 1, komt het er met duurdere winkelwagentjes op aan om het kopen voor uw klanten gemakkelijker te maken door hen financieringsoplossingen aan te bieden.

Zowel in de winkel als op uw e-commercewebsite heeft het voor u tal van voordelen om uw klanten een betaaloplossing in meerdere termijnen aan te bieden:


  • Verhogen van uw omzet en rentabiliteit door bepaalde aankoopbelemmeringen op te heffen;

  • Vertrouwd maken en winnen van nieuwe klanten door een dienst met toegevoegde waarde aan te bieden;

  • U wordt onmiddellijk en volledig betaald. De onbetaalde rekeningen zijn voor ons.

Biedt u nog geen betaling in meerdere keren aan op uw website? Ontdek onze FLOA PAY-aanbiedingen.


Samengevat


De snelle verandering van de consumentengewoontes tijdens de voorbije twee jaar heeft een bijzonder sterke impact op de sector Huis & Tuin, met een duidelijke toename van online aankopen. De spelers in de sector moeten inspelen op de nieuwe verwachtingen van de consumenten om zich te onderscheiden in een concurrerende omgeving die nog steeds aan het veranderen is. Met FLOA optimaliseert u de gebruikerservaring (UX), wint u het vertrouwen van uw klanten, verhoogt u het conversiepercentage van de eerste bezoeken en uiteindelijk ook het volume van het gemiddelde winkelwagentje. Zichtbaarheid, personalisatie van de pagina's, kruisverkoop(12), segmentatie, … Onze tips en oplossingen helpen u om uw verkoop te maximaliseren.

Vraag een demo aan

De FLOA Pay-oplossing ook eens uitproberen? Simuleer een aankooptraject in meerdere termijnen met de interfaces van een echte e-commerce site!

Vraag een demo aan

Welkom op de blog van FLOA Pay!

Welkom op onze blog! Wij hebben deze voor u gemaakt als dagelijkse ondersteuning. Zo ontcijferen we betaaltrends, delen we de best practices van al onze partners met u en inspireren we u met verbluffend mooie projecten! En dat alles op zijn FLOA's!

Zij vertrouwen ons!

Vraag een demo aan

Het FLOA Pay-aanbod ook eens uitproberen? Neem contact op met onze teams voor een live demonstratie van onze diensten!

Vraag een demo aan